1. Begin met een coherente marketing

In marketing is samenhang van het allergrootste belang. Daarom is het, vóór u een tactiek bedenkt voor uw print of web, belangrijk om een sterke merkidentiteit ontwikkeld te hebben. Zo niet loopt u het risico dat u verwarring creëert.

Uw logo en display in de winkel, uw brochures en Facebookpagina, uw nieuwsbrief en e-mailhandtekening… alles moet dezelfde merkidentiteit uitstralen. Dit betekent dat u een sterke grafische vormgeving moet hanteren met duidelijke en herkenbare kleuren, typografie, stijlen en boodschappen.

2. Stel een evenwichtige strategie op voor meerdere kanalen

Om in 2017 een succesvolle marketing te voeren, hebt u een strategisch evenwicht nodig. Klanten gebruiken dagelijks tientallen media. Uw doel is meer ontmoetingsplaatsen te creëren met uw klanten.

Door op meerdere kanalen gelijkaardige communicatiecampagnes te voeren, zult u een groter publiek bereiken. De inhoud ervan moet echter niet identiek zijn voor alle kanalen. Uw boodschap moet aangepast zijn aan het materiaal en het medium en toch hetzelfde waardevoorstel bevatten.

Een sterke aanwezigheid op verschillende kanalen zorgt voor een kruisbestuiving. Hiervoor moet u verschillende media en het beste van twee werelden gebruiken. Dit zijn enkele voorbeelden:

  • Met toegevoegde realiteit in print, QR-codes en Near field communication kan het engagement van de prospects beter worden opgevolgd door efficiënte bruggen te slaan tussen print en digitaal. Zo kunt u de prestaties van uw campagnes beter meten.
  • Sociale media werken perfect samen met print. Dit werkt in de twee richtingen en is nuttig om de buzz te ontwikkelen rond de traditionele promotiemiddelen (affiches, flyers, mailings).

Variabel printen biedt een enorm potentieel, vooral indien u dit combineert met doelgerichte klantengegevens. Naast een gepersonaliseerde tekst kan ook het beeldmateriaal worden aangepast naar ieders smaak en kunnen uw promoties worden gepersonaliseerd in functie van de interesses van de klant.

3. Gebruik incentives om verkeer te genereren van print naar digitaal

Overstappen van print naar digitaal of andersom kan makkelijker wanneer u de nodige bruggen hebt geslagen. In marketingtaal noemen we dit CTA (call to action).

U moet minimaal de pictogrammen van de sociale media waarop u online te vinden bent, evenals een link naar uw website op al uw gedrukte documenten zetten – brochures, facturen, uitnodigingen.

Het is geweten dat print een passief medium is en hoofdzakelijk is bedacht om uw producten bekend te maken, om zelf op een goed blaadje te staan of als geheugensteuntje. Door CTA’s op te nemen moedigt u de consument aan om met u te communiceren op uw Facebookpagina, om in contact te blijven via het volgen van uw blog of het laatste nieuws op uw website of om hen exclusieve aanbiedingen voor te stellen in uw e-shop.

Maak ook gebruik van uw deelname aan een beurs of een evenement om profijt te halen uit slimme displays door deze te linken aan uw digitale platformen. U kunt bijvoorbeeld een wedstrijd organiseren op uw stand om het publiek aan te sporen u te volgen op de sociale media.

4. Moedig mensen aan online beoordelingen te schrijven

Spoor uw klanten telkens u kunt aan om een beoordeling op Facebook of Google te schrijven. Om dit proces in gang te zetten, kan het nuttig zijn om een wedstrijd te organiseren, een bonus te voorzien of een andere incentive.

72% van de consumenten hebben vertrouwen in online beoordelingen en 90% zeggen dat een positieve evaluatie hun aankoopbeslissing beïnvloedt. Het is dus heel belangrijk om tevreden klanten aan te moedigen hun ervaring te delen.

Evenementen zijn belangrijke momenten in het leven van een bedrijf of een traditionele winkel. Ook hier kunt u een brug slaan tussen reëel en virtueel. Laat miniflyers drukken om uw bezoekers aan te sporen u te volgen op de sociale netwerken en een beoordeling te schrijven. Voorzie aanraakschermen om de klanten aan te moedigen dit op het moment zelf te doen. Hiermee verhoogt u de kans dat ze daarna verbonden blijven met uw merk.

5. Analyseer uw multimedia-activiteiten

Gebruik een tracking URL om te bepalen welke campagne welk verkeer naar uw website stuurt. Verstop tracking UR’Ls in de QR-codes of gepersonaliseerde URL’s, u kunt hier kostbare informatie uit halen.

Omgekeerd, wanneer u parallel met andere acties in de winkel online specifieke kortingen toekent aan uw klanten (via uw website of Facebookpagina), zorg er dan voor dat u alle nuttige informatie vergaart zodat u precies kunt bepalen waaruit elke verkoop voortspruit.

Conclusie

Om uw bedrijf en merk duurzaam te ontplooien, kunt u uw marketinginspanningen niet meer alleen focussen op gelijkgerichte tactieken; hetzij print, hetzij digitaal. De combinatie van beide is veel efficiënter, omdat u zo het beste van twee werelden krijgt: een duurzaam contact en de gepersonaliseerde touch van de reële wereld en het verzamelen van gegevens en een makkelijk en regelmatig engagement in de virtuele wereld.

Bent u bezig met een project? Vertel het ons!

Neem contact op!
Share This