De web-to-print technologie is al enkele jaren beschikbaar op de markt. Toch twijfelen veel marketeers nog om voordeel te halen uit deze slimme oplossing. 

Web-to-Print, wat is dat?

Web-to-print is het geheel van online applicaties waarmee het beheer, de druk en de verdeling van de gedrukte documenten van een bedrijf kunnen worden geautomatiseerd.

Dit concept optimaliseert eveneens de communicatie tussen de drukker en zijn klanten, maar ook tussen de verschillende afdelingen van een bedrijf of tussen het bedrijf en het creatief bureau of de grafische vormgevers en externe vertalers.

Waarvoor dient een W2P-oplossing concreet?

Met een web-to-print oplossing kunt u alle soorten gedrukte materialen praktisch managen.

  • Al uw marketingmateriaal (catalogi, productfiches, flyers, bedrijfsbrochures enz.)
  • Promotiemateriaal (kalenders, agenda’s, blocnotes, balpennen, koffiekoppen enz.)
  • Materiaal voor uw verkooppunt (signalisatie, affiches, reclamemateriaal op verkooppunten, kakemono’s enz.)
  • Gedrukte reclame (voor kranten, tijdschriften enz.)
  • Direct marketingcampagnes (mailings, e-mailings, uitnodigingen, coupons)
  • Papierwaren & branding (papierwaren, enveloppen, visitekaartjes enz.)
  • Technische documentatie (gebruiksaanwijzing, handleiding, workshophandboek, catalogi van losse stukken enz.)
  • Verkoopondersteuning (presentatiemappen, voorstellen enz.)
  • Opleidingssyllabus van de onderneming
  • Informatiekit voor de klant

Voordelen van web-to-print

Een volledige web-to-print oplossing biedt tal van financiële en operationele voordelen.

  • De directe kost van het gedrukte materiaal beperken door praktijken te consolideren die gewoonlijk gefragmenteerd zijn en door de processen te automatiseren.
  • De indirecte kosten beperken door het aantal leveranciers en te managen transacties in te perken.
  • De interne kosten terugschroeven voor de verwerking en het beheer van de bestellingen.
  • De opslagkosten beperken van de gedrukte documenten en vrijmaken van ruimte voor ander gebruik. En de beheerskosten van de gedrukte voorraden optimaliseren.
  • De transportkosten aanzienlijk verlagen.
  • Verspilling tegengaan, alsook de kost van de verouderde materialen.
  • De creatie en productie van gepersonaliseerde gedrukte documenten vereenvoudigen en automatiseren, en hierdoor de kost van de personalisering minimaliseren. Bovendien vergroot W2P de mogelijkheden om een persoonlijke toets te geven aan gedrukte documenten. Zo worden ze relevanter en doeltreffender.
  • De tijd beperken die nodig is om gedrukte materialen te verwerken en te bestellen.

Is web-to-print iets voor u?

Als u zich afvraagt of dit alles een slimme investering is voor uw bedrijf, vindt u hier alvast vier antwoorden.

  1. Het fragmentatieniveau voor uw toeleveringsketen
    Hoeveel afdelingen, winkels, lokalisaties of entiteiten zijn betrokken bij de creatie, de toelevering, het beheer, de productie en de verdeling van gedrukte materialen? Op hoeveel externe leveranciers doet u een beroep voor uw gedrukte documenten?
    Hoe gefragmenteerder uw toeleveringsketen, hoe meer profijt u zult halen uit een web-2-print oplossing.
  2. Het aantal op regelmatige basis te verwerken, te beheren en te verzenden drukaanvragen. Dit is een belangrijk element omdat de omvang van de bestelling een directe impact heeft op de tijd die u aan dit soort activiteit besteedt.
    Hoe meer tijd u hieraan besteedt, hoe meer voordeel u haalt uit een W2P oplossing.
  3. Het in onbruik raken van uw huidige voorraad. Hoeveel gedrukt materiaal gooit u elk jaar weg? Wat is de kost van dit verouderde drukwerk?
    Als u een hoge verouderingsgraad hebt, zult u nog meer profijt halen uit W2P.
  4. Het aantal aanvragen om bestaande documenten aan te passen voor een evenement, opleiding, lokaal gebruik, een klant of medewerker, commercieel vertegenwoordiger, technicus enz.
    Met W2P optimaliseert en versnelt u de personalisering van uw documenten.
Share This