Alle (vaak onbewust opgenomen) visuele codes dragen ertoe bij dat mensen u kunnen identificeren en herkennen. Typografie maakt deel uit van deze visuele perceptie. Het vormt zelfs een belangrijke pijler voor uw merkidentiteit. Kies deze dus met zorg uit, zoals een tweede natuur.

3 stappen voor een goede oriëntatie

• MAAK EEN ONDERSCHEID:

Er is een verschil tussen:

  • een corporate typografie, voor een website of bedrijfsbrochure die op lange termijn blijft behouden en het fabrieksmerk van het bedrijf moet vertegenwoordigen,
  • een typografie voor uniek gebruik voor een specifiek document, promotie of uitnodiging die meer fantasie kan creëren en toch nauw aansluit bij het thema van het document,
  • een typografie voor een blog of mobiele app waarbij duidelijkheid en leesbaarheid een absolute must zijn zodat de lezers niet afhaken of vermoeid worden bij het lezen.

• SORTEER:

Het is belangrijk dat u een lettertype kiest dat aansluit bij de activiteit en het imago dat u wil uitdragen.

  • Bent u een architect die gespecialiseerd is in moderne, hedendaagse constructies?
    Ga dan voor een uitgepuurde typografie met vrij rechte letters (helvetica, arial, calibri, century gothic).
  • Bent u actief in de biologische sector of zen-verzorging?
    Kies dan een soepele, cursieve stijl (zoals Ayuthaya), deze zal zachtheid en nabijheid creëren.

In het algemeen geldt de regel om geen fouten te maken dat neutraliteit altijd een risicoloze keuze is. Omgekeerd bestaan er ook lettertypes met schreef (serif in het Engels) of mode-/trendy lettertypes die al snel oubollig aandoen en achterhaald raken.

Pas ook op met lettertypes op maat. Deze kunnen ‘conflicteren genereren’, bijvoorbeeld onleesbaar worden en/of een verstoorde tekstopmaak geven afhankelijk van het type computer (pc versus Mac bijvoorbeeld).

• MAAK DE (JUISTE) KEUZE:

Doe in elk geval vóór u een lettertype kiest het volgende: controleer alle gebruiksmogelijkheden:

  • Bepaalde lettertypes bestaan enkel in hoofdletters, en zetten geen accent op é, è, ê. Deze zijn een must zodat uw tekst leesbaar en begrijpelijk blijft, zeker in het Frans! Bijvoorbeeld: een artikel over rugby: “L’ARTICLE PUBLIE N’EST CONFORME QUE SI LES MELEES SONT AVEREES.”
  • Andere lettertypes zijn niet geschikt om zowel voor print als web te worden gebruikt. Een belangrijker en nadeliger aspect ten opzichte van de nood aan coherentie en herkenning van uw merk.

 

 

In een volgend artikel:

Hoe spelen met een basistypografie en één of twee bijkomende om uw publicaties een boost te geven en de inhoud aantrekkelijker te maken?

Ga hiervoor naar onze communicatiekring***  en ontvang alle tips in avant-première.

Share This