Kleuren zetten uw merkidentiteit in de verf

Door de groeiende nood aan identificatie, zowel voor merken als voor consumenten, speelt kleur een belangrijke rol.

Kleur kan niet alleen verleiden en voor identificatie met het voorgestelde imago zorgen, haar kracht ligt vooral in het uitlokken van een aankoop en het bijdragen tot de merkgetrouwheid.

Deze aansporing gebeurt vaak onbewust. Talloze onderzoeken en tests hebben het bestaan bewezen van deze invloed op het individu.

Kleurenfamilie

Kleuren worden niet door alle consumenten gelijk ervaren. Toch hebben koude kleuren in het algemeen het vermogen om te kalmeren en vertrouwen in te boezemen, terwijl warme kleuren net stimuleren en aanzetten tot actie.

Marketeers hebben dit goed begrepen. Banken bijvoorbeeld communiceren vaak in koude kleuren zoals blauw of groen. In de medische of farmaceutische wereld zal wit de voorkeur hebben. Warme kleuren zoals geel, oranje of rood zijn dan weer het voorrecht van de grote distributiemerken, fastfoodketens of luxewagens zoals Ferrari om er maar een te noemen.

In het hart van de marketingstrategie

is kleur de eerste boodschap die de consument krijgt.

In het patrimonium van een merk speelt de ‘iconische’ basiskleur een belangrijke rol bij de identificatie en herkenning, maar ook bij de unieke uitstraling naar potentiële klanten toe.

Nemen we CHANEL als voorbeeld, dan is de iconische kleur ongetwijfeld zwart. Net zoals groen dat met een specifieke kleurenreferentie is voor Europcar.
Deze unieke uitstraling is zo veelzeggend, dat ze zelfs alle woorden kan vervangen.

De kleurkeuze van een merk is dus van essentieel belang en moet overeenstemmen met het identiteitskader.

Samengevat zijn dit vijf vragen die u zich kunt stellen over kleur om de persoonlijkheid van uw merk in alle communicatie uit te dragen:

  • Kadert mijn merk binnen een specifiek register? Zo ja, hetwelk?
  • Welk imago wil ik dat mijn merk uitdraagt?
  • Welke waarden zijn inherent aan dit imago?
  • Zullen mijn potentiële klanten zich herkennen in deze visuele codes?
  • Zijn mijn kleurkeuzes duurzaam en niet gelinkt aan tijdelijke modetrends?
Share This