Onze geschiedenis

25 jaar passie voor technologie ten dienste van onze klanten

1992

Identic opent een digitale drukkerij in Brussel. De copyshops schieten als paddenstoelen uit de grond. We richten ons echter niet op particuliere consumenten, maar exclusief op bedrijven die hun reprografie willen uitbesteden.

In die tijd was offset nog de norm in de wereld van het drukwerk. Maar door de flexibiliteit van het digitale verandert de situatie beetje bij beetje, aangezien hierdoor de levertermijnen kunnen worden ingekort en de stock beperkt.
We staan aan de vooravond van print on demand.

Identic kent gedurende tien jaar een mooie groei.

2004

Identic breidt zijn aantal online diensten uit. Dit is het tijdperk van de web-to-print platformen waarmee het mogelijk wordt bestellingen te automatiseren, kosten terug te schroeven, de stock van de klant vrij te houden en alle processen inzake drukwerk beter te beheren.

Identic verzorgt zo al meer dan tien jaar de productie en distributie van de technische handleidingen van Bobcat, een fabrikant van bouwmachines. Dit betekent meer dan 20.000 documenten per jaar.

Ook farmaceutisch bedrijf Astrazeneca kon zijn drukwerkbudget optimaliseren dankzij een gecentraliseerd web-to-print platform waartoe alle afdelingen toegang hebben. Deze dienst kreeg de naam print broking en werkt met een netwerk van offset partner-drukkerijen om het beheer van het digitale drukwerk intern aan te vullen.

2008

Door de constante groei moet het bedrijf op zoek naar grotere kantoren die makkelijker bereikbaar zijn.

Identic verhuist naar het industrieterrein vlak bij Ikea in Zaventem.
Vanaf nu hebben de circa twintig medewerkers van het bedrijf 2.000 m² aan moderne kantoorruimte en entrepots tot hun beschikking.

2016

Identic speelt in op de opmars van de digitalisering en lanceert een innoverend marketingportaal waarmee bedrijven hun crossmedia communicatie efficiënt kunnen beheren.

Het gaat immers niet meer om “print” of “digitaal”, maar om de combinatie van de twee. Het platform beheert zo grafische projecten die daarna in verschillende formaten worden uitgebracht (HD, PDF, HTML, XML, GIF, TIFF) en die aangepast zijn aan de verschillende communicatiekanalen.

Dankzij deze gecentraliseerde tool kunnen bedrijven hun communicatie makkelijk creëren en bijwerken om deze coherent te verspreiden, ongeacht het kanaal: web, sociale media, gedrukt materiaal of beeldscherm (digital signage).

2003

Thierry Paquit wordt directeur bij Identic en werkt een nieuwe strategie uit.

Het internet gooit alles om en opent nieuwe perspectieven. Identic biedt voortaan zijn diensten aan grote bedrijven aan die de aankoop en het beheer van alle drukwerk in onderaanneming willen uitbesteden.

i

2005

Met talloze geslaagde digitale projecten in zijn kielzog gaat Identic verder op dit elan en boort dit keer de onderwijssector aan.

Het platform voor het online bestellen van syllabi, sylla-net, is een groot succes en wordt snel omarmd door een resem universiteiten en hogescholen.

g

2006

Identic blijft verder innoveren en koopt software aan voor personalisering. Het bedrijf kan dus nieuwe 1-to-1 marketingdienstenaanbieden.

Meteen hierna komen de IT-ontwikkelaars ook met erg gesofistikeerde klantenportalen en webinterfaces op de proppen.
De jonge kmo verdubbelt in vier jaar tijd haar omzetcijfer.

2014

Na de faillissementsaanvraag van Proxess-Maes, de grootste speler op de Belgische digitale printmarkt, neemt Identic de handelsfondsen, de acht medewerkers en een deel van de machines over van de curator.

Zo kan Identic zijn positie versterken in de wereld van de print en verder bouwen op de dynamiek van diversifiëring door de komst van een grafische studio en nieuwe diensten zoals de creatie van webcontent, websites en mobiele apps.

Share This